Ontdekken
Leeromgevingen zijn inspirerend, eigentijds,
verzorgd en hebben een duurzaam karakter
Over vier jaar zien we goed verzorgde leeromgevingen die inspireren en
lessen ondersteunen. Scholen hebben een duidelijke visie op de wijze
waarop het gebouw het leren moet ondersteunen en wat daarvoor nodig is.
In het bijzonder geldt dit voor de basisinfrastructuur voor ICT. We kiezen
verder alleen nog voor bouwplannen, verbouwplannen en renovaties met
een duurzaam karakter. Dat leidt tot lagere onderhoudskosten en meer
financiële ruimte voor onderwijs. We hebben in de vier jaar toegewerkt
naar een model waarin we de schoonmaak in eigen beheer doen. Hierdoor
is er meer sturing op de kwaliteit ontstaan en kunnen we tevreden zijn
over de manier waarop onze gebouwen schoon worden gehouden.
Uitvoering van een toekomstgericht en uitdagend
curriculum
Willen we toekomstgericht en uitdagend onderwijs verzorgen dan
betekent dat het volgende:
•
In de school is aandacht voor 21
e
eeuwse vaardigheden zichtbaar in
voor kinderen boeiende projecten en thema’s waarin verschillende
onderwerpen en de 21
e
eeuwse vaardigheden verwerkt worden. Het
gaat hier om ‘de echte wereld’ naspelen of bekijken, onderzoek doen,
iets uitvinden, iets oplossen. Het zijn de momenten dat alle kinderen op
het puntje van hun stoel zitten en verschillende vaardigheden moeten
kunnen toepassen. Voor ouders zijn deze thema’s zichtbaar in de klas
en in de school en in de activiteitenladder. Het ligt ook voor de hand dat
aan ouders medewerking wordt gevraagd. Het kan om allerlei thema’s
gaan, maar de school richt zich in ieder geval op onderwerpen die te
maken hebben met maatschappelijke cohesie, cultuureducatie, techniek
& wetenschap en het duurzaam beheren van de planeet. In alle activiteiten
is zichtbaar dat de leraren gebruikmaken van de laatste ontwikkelingen
op sociaal-technologisch gebied.
•
Voor de schoolleiding betekent deze ambitie dat de 21
e
eeuwse vaardig-
heden geïntegreerd worden in het curriculum. Het is een integratie van
verschillende vakinhouden en vaardigheden. Dit vraagt van de school een
herbezinning op het lesaanbod.
•
Voor de schoolleiding betekent het ook dat de 21
e
eeuwse vaardigheden
moeten worden geoperationaliseerd in niveaus en leerlijnen. Wat willen
we dat een kind uiteindelijk moet beheersen en wat is dan de eerste stap?
•
Voor leraren betekent deze ambitie het volgende:
- blijvende professionalisering op het gebied van ICT;
- los durven komen van de methode en verschillende leerinhouden
doelgericht kunnen combineren in een boeiend thema;
>>>
Kies een ander onderwerp