Previous Page  27 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 36 Next Page
Page Background

Ontdekken

Leeromgevingen zijn inspirerend, eigentijds,

verzorgd en hebben een duurzaam karakter

Over vier jaar zien we goed verzorgde leeromgevingen die inspireren en

lessen ondersteunen. Scholen hebben een duidelijke visie op de wijze

waarop het gebouw het leren moet ondersteunen en wat daarvoor nodig is.

In het bijzonder geldt dit voor de basisinfrastructuur voor ICT. We kiezen

verder alleen nog voor bouwplannen, verbouwplannen en renovaties met

een duurzaam karakter. Dat leidt tot lagere onderhoudskosten en meer

financiële ruimte voor onderwijs. We hebben in de vier jaar toegewerkt

naar een model waarin we de schoonmaak in eigen beheer doen. Hierdoor

is er meer sturing op de kwaliteit ontstaan en kunnen we tevreden zijn

over de manier waarop onze gebouwen schoon worden gehouden.

Uitvoering van een toekomstgericht en uitdagend

curriculum

Willen we toekomstgericht en uitdagend onderwijs verzorgen dan

betekent dat het volgende:

In de school is aandacht voor 21

e

eeuwse vaardigheden zichtbaar in

voor kinderen boeiende projecten en thema’s waarin verschillende

onderwerpen en de 21

e

eeuwse vaardigheden verwerkt worden. Het

gaat hier om ‘de echte wereld’ naspelen of bekijken, onderzoek doen,

iets uitvinden, iets oplossen. Het zijn de momenten dat alle kinderen op

het puntje van hun stoel zitten en verschillende vaardigheden moeten

kunnen toepassen. Voor ouders zijn deze thema’s zichtbaar in de klas

en in de school en in de activiteitenladder. Het ligt ook voor de hand dat

aan ouders medewerking wordt gevraagd. Het kan om allerlei thema’s

gaan, maar de school richt zich in ieder geval op onderwerpen die te

maken hebben met maatschappelijke cohesie, cultuureducatie, techniek

& wetenschap en het duurzaam beheren van de planeet. In alle activiteiten

is zichtbaar dat de leraren gebruikmaken van de laatste ontwikkelingen

op sociaal-technologisch gebied.

Voor de schoolleiding betekent deze ambitie dat de 21

e

eeuwse vaardig-

heden geïntegreerd worden in het curriculum. Het is een integratie van

verschillende vakinhouden en vaardigheden. Dit vraagt van de school een

herbezinning op het lesaanbod.

Voor de schoolleiding betekent het ook dat de 21

e

eeuwse vaardigheden

moeten worden geoperationaliseerd in niveaus en leerlijnen. Wat willen

we dat een kind uiteindelijk moet beheersen en wat is dan de eerste stap?

Voor leraren betekent deze ambitie het volgende:

- blijvende professionalisering op het gebied van ICT;

- los durven komen van de methode en verschillende leerinhouden

doelgericht kunnen combineren in een boeiend thema;

>>>

Kies een ander onderwerp