Previous Page  32 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 36 Next Page
Page Background

>>>

Te denken valt aan scholing, het organiseren van audits, ICT en

huisvesting. Het is de rol van het bestuur om de ambities en voornemens

uit dit plan samen met de directeuren te vertalen in financiële keuzes als we

spreken over de jaarbegroting.

Bewaken doorgaande lijn van primair naar

voortgezet onderwijs

De doorgaande lijn tussen primair en voortgezet onderwijs krijgt nog

onvoldoende aandacht. Als onze scholen volop gaan werken aan

toekomstgericht onderwijs en de 21

e

eeuwse vaardigheden, dan zal dat

moeten aansluiten op het voortgezet onderwijs. Het is de rol van het bestuur

om daar met het voortgezet onderwijs aan te bouwen.

Stimuleren innovatie en lerende organisatie

Uitdagend toekomstgericht onderwijs vraagt om innovatie. Innovatie komt

beter van de grond wanneer ook het schoolbestuur daarin een stimulerende

rol speelt en ruimte biedt voor initiatieven en leraren aanmoedigt met

nieuwe ideeën te komen. Het vraagt ook om een organisatie die wil leren.

Een sterke uitwisseling tussen leraren en tussen scholen. Met elkaar en van

elkaar te leren. Het schoolbestuur treedt dan op als makelaar om mensen bij

elkaar te brengen. Zij kan leerteams en netwerken faciliteren en stimuleren

en zij kan scholingsbehoefte bovenschools clusteren. Kortom: Zij kan zorgen

dat het water blijft stromen.

Kies een ander onderwerp