Vertrekpunt
De voorgaande vier jaren is vooral geïnvesteerd in een goede kwaliteitszorg
en passend onderwijs. Op sommige scholen is uit noodzaak gekozen voor
een intensief verbetertraject of externe audit. Op andere scholen ging het
om doorgaan op de al ingeslagen weg. Er is veel in beweging gekomen.
Scholen zoeken naar een doelgerichtere manier van werken en naar een
aanbod dat passend is. Schoolleiders en intern begeleiders sturen duidelijk
meer op kwaliteit dan vier jaar geleden. We hebben daarmee bereikt dat
veel onderdelen van de basis voldoende en volop in ontwikkeling zijn.
Toch zijn er ook kwetsbare onderdelen, zoals: ‘differentiëren in de klas’,
‘doelgericht werken’, ‘duidelijk vastgelegde werkwijzen’ en ‘doorgaande
lijnen van onderbouw naar middenbouw’. Met de inspectie deelt het
bestuur de mening dat de kwaliteit op die onderdelen beter moet, dat we
meer uit de kinderen moeten kunnen halen en dat het algehele niveau
van voldoende naar goed moet. Van voldoende naar goed houdt in:
sterkere instructie, het aanbod beter afstemmen op de populatie, ambities
op alle niveaus zichtbaarder en concreter maken, zelfevaluatie en reflectie
steviger verankeren in het kwaliteitssysteem op de scholen. Op dit moment
wordt er in het waarderingskader van de inspectie nog geen gebruik ge-
maakt van het oordeel ‘goed’, maar er lopen wel pilots voor een vernieuwd
waarderingskader waarin een school wel als ‘goed’ kan worden beoordeeld.
En wat vinden ouders, kinderen en medewerkers?
Ouders zijn door de bank genomen tevreden, maar zij zien wel dat de
communicatie soms duidelijker en beter getimed moet worden. Ouders zijn
in verreweg de meeste gevallen heel tevreden over de leraar, maar vragen
zich wel af of er genoeg uit hun kind gehaald wordt. Dat geldt in het
bijzonder voor de meer- en hoogbegaafde kinderen. Over de tussenschoolse
opvang oordelen ouders over het algemeen negatief, maar minder
negatief dan voorheen (bron: ouderenquête 2014). Kinderen zijn in grote
meerderheid tevreden over hun school. De overblijf scoort als onderdeel het
minst goed. (bron: leerlingenonderzoek 2014). Het personeel ervaart het
werk als prettig, maar vindt dat het personeelsbeleid, medezeggenschap,
herkenbaarheid van de visie en ICT-mogelijkheden voor verbetering vatbaar
zijn (bron: medewerkertevredenheidsonderzoek 2015).
6
Kies een ander onderwerp