Wij van OOadA
‘Wij’ zijn wij allemaal: leraren, schoolleiders, intern begeleiders, onderwijs-
ondersteuners, stafmedewerkers en bestuurders. Zelfs met 22 scholen die
verschillen in concept, schoolteam en populatie en met maar liefst circa
700 personeelsleden in allerlei functies heeft OOadA toch specifieke
kenmerken. Om te beginnen kenmerkt OOadA zich door
ambitie
.
Iedereen wil het beste voor de kinderen en er worden hoge eisen gesteld
aan de kwaliteit die we leveren en de manier waarop iedereen zijn functie
invult. Wij geloven dat deze ambitie nodig is om steeds beter onderwijs
te bieden. Verder valt de
dynamiek
op. Er gebeurt veel, we doen veel,
werken hard en we pakken veel aan. ‘Nee’ zeggen vinden we moeilijk.
We zouden daar af en toe wel wat zakelijker in mogen zijn. We zijn
geen afwachtende organisatie. We lopen graag voorop en we zijn erg
nieuwsgierig
als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Deze
energie
en
betrokkenheid is geweldig, omdat we geloven dat dit veel oplevert voor
de kinderen, maar de valkuil is dat er af en toe ook teveel hooi op de
vork wordt genomen en dat we onvoldoende ruimte nemen om rustig na
te denken en afstand te nemen. Een tikkeltje
eigenwijs
zijn we wel. We
doen het heel graag op onze eigen manier. En of iets werkt of niet werkt,
dat ervaren we liever zelf. We willen de ruimte krijgen om per situatie te
bekijken wat het beste is. Wij hechten aan die
eigenheid
, omdat het
individuenenschoolteams ruimtegeeft voor
creativiteit
en
betrokkenheid
.
We willen geen franchise-bedrijf zijn waarbij de centrale leiding bepaalt hoe
alles precies in de schappen ligt. Ondanks onze eigenwijsheid is
teamwork
bij ons duidelijk herkenbaar. Overal is interesse om bij elkaar te kijken,
ervaringen en ideeën te delen, elkaar te hulp te schieten en samen de kar te
trekken. Ambitieuze mensen die initiatieven nemen, worden binnen OOadA
gewaardeerd, omdat wij geloven dat zij echt veranderingen teweeg kunnen
brengen. Wij beginnen dus niet bij de beren op de weg. We
zoeken naar
mogelijkheden
voor deze mensen en hun ideeën. Het bestuur en de
onderwijsinhoudelijke adviseurs van het bestuur zijn mensen die zelf uit de
praktijk komen (les geven, school leiden, interne begeleiding, ambulante
begeleiding). Wij hechten waarde aan een bestuur dat dichtbij de scholen
staat en vanuit eigen ervaringen weet waar de uitdagingen in de praktijk
liggen.
2
Kies een ander onderwerp