Onze wereld
•
De dynamische maatschappij
. De maatschappij is dynamisch en globa-
liseert. Informatie is permanent beschikbaar. Er zijn veel verschillende sociale
netwerken. Bevolkingsgroepen die van elkaar verschillen, leven dicht bij
elkaar. Het vraagt omtolerante, creatieve zielendie oplossingsgericht samen
kunnen werken en leven. Ze moeten in staat zijn om razendsnel bruikbare
informatie te verzamelen en te delen. Scholen zullen alle kinderen moeten
voorbereiden om een weg te kunnen vinden in deze dynamische wereld.
In de onderwijswereld heeft dit de naam ‘21e eeuwse vaardigheden’
gekregen. Belangrijke thema’s in deze dynamische maatschappij zijn:
sociale cohesie, cultuureducatie, technologie en duurzaam beheer van
onze planeet.
•
De nieuwe wet passend onderwijs
doet een hernieuwd
appèl op behapbare ambities, een verbreding van het basis-
repertoire van de leraar en schoolteam, voldoende specialistische
kennis binnen de stichting en een organisatie van snelle, vraaggerichte
ondersteuning voor kinderen die bijzondere aandacht nodig hebben.
•
Het nieuwe inspectiekader
betekent dat scholen worden aangesproken
op hun ontwikkeling van voldoende naar goed. Duidelijke ambities en de
wijze waarop aangesloten wordt op de populatie liggen de komende jaren
onder een vergrootglas.
• Scholen zien dat de populatie naast een solide basisaanbod niet zonder
uitdagende, betekenisvolle lesactiviteiten
kan en dat ouders dit terecht
steeds duidelijker gaan verwachten van scholen. Dit geldt in het bijzonder
voor meer- en hoogbegaafde kinderen, maar ook voor alle kinderen.
•
De nieuwe cao en goed werkgeverschap
luidt een modernisering van
het personeelsbeleid en arbeidsomstandigheden in. Goed werkgeverschap
vraagt om een antwoord op de vraag hoe ambities op een gezonde en
uitgebalanceerde manier worden gerealiseerd. De 40-urige werkweek biedt
mogelijkheden om de werkdruk beter te spreiden over het schooljaar en er
zal meer ruimte kunnen ontstaan om gezamenlijk lessen voor te bereiden
en aan professionalisering te werken. Het vraagt natuurlijk wel om een
nieuwe prioritering van de uit te voeren taken en taakverdeling.
• De politieke en maatschappelijke focus ligt op het moment erg op de
sociale interactie en het creëren van een
veilige omgeving op scholen.
Op de vraag hoe pestgedrag voorkomen, maar vooral ook aangepakt
wordt, moeten scholen een goed antwoord hebben.
•
Het leven binnen de gezinnen
is al jaren in beweging. Het feit dat
steeds meer ouders werken en het aantal eenoudergezinnen en co-
ouderschapconstructies toeneemt, leidt tot een groeiende vraag naar
een geïntegreerd aanbod van onderwijs, naschoolse activiteiten en opvang.
•
Capaciteit.
De druk om op onze scholen geplaatst te worden is al jaren
groot. Ook de komende jaren zal de vraag het aanbod aan plaatsen op
een aantal scholen overschrijden.
Kies een ander onderwerp