Previous Page  17 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 36 Next Page
Page Background

>>>

Zij moeten concreet gaan maken waar in de praktijk de mogelijk-

heden liggen. Het bestuur wil over vier jaar zien dat schoolteams, de

bouwen, managementteams, het bestuurskantoor een paar keer per jaar

expliciet ruimte creëren om met elkaar strategisch na te denken over het

bereiken van ambities. We zullen zien dat beschikbare management-

informatie over vier jaar beter wordt gebruikt voor dit soort strategische

gesprekken. Over vier jaar zijn we in staat om de gestelde ambities uit

het strategisch beleidsplan en het schoolplan te vertalen in duidelijke

gekaderde, financiële keuzes (loon en materiële kosten). Schoolleiders

en bestuurders kunnen dit eenvoudig uitleggen en presenteren, zowel in

het kader van horizontale als verticale verantwoording.

Taakbelasting en –verdeling is in balans

Over vier jaar zien we scholen die de taakbelasting volgens het personeel

goed hebben verdeeld over het schooljaar. De taakverdeling en de

verhouding tussen lesuren en niet-lesuren is zo gekozen dat leraren de

hoge verwachtingen ten aanzien van kwaliteit ook op een gezonde

manier waar kunnen maken. Het gaat dan om goede lesvoorbereidingen

en gerichte professionalisering. De school heeft een onderbouwde keuze

gemaakt voor de hoeveelheid lesuren per jaar: het minimum aantal uren

dat de inspectie voorschrijft of meer lesuren.

Onze werkwijze met passend onderwijs is

oplossingsgericht en planmatig

Over vier jaar is passend onderwijs vooral zichtbaar in een onder-

zoekende, handelingsgerichte en opbrengstgerichte houding van iedereen

binnen de stichting. We kijken naar wat de schoolpopulatie nodig heeft,

wat elke groep nodig heeft en samen met ouders en professionals wordt

gekeken welke bijzondere begeleiding een kind mogelijk nodig heeft. Men

heeft daarbij het lef om te kiezen voor dat wat niet gangbaar is. Het is

van groot belang dat iedereen weet wie welke verantwoordelijkheid heeft,

welke stappen gezet moeten worden, welke financiële mogelijkheden er

zijn en welke experts om hulp gevraagd kunnen worden.

Iedereen heeft toegang tot een overzicht van de beschikbare expertise

binnen de stichting, elke school zet de middelen voor extra ondersteuning

doelmatig in, op bovenschools niveau is er een apart fonds dat groot

genoeg is om scholen financieel te kunnen ondersteunen in uitzonderlijke

situaties en er is wijkgericht overleg dat concreet iets oplevert voor

kinderen die recht hebben op bijzondere aandacht.

We gaan scholen ondersteunen bij het volgen van de afgesproken

ondersteuningsroute en we gaan met elkaar en met ouders innovatief

op zoek naar effectieve vormen van extra ondersteuning die

in balans zijn met het aanbod voor alle kinderen.

>>>

Kies een ander onderwerp