>>>
Zij moeten concreet gaan maken waar in de praktijk de mogelijk-
heden liggen. Het bestuur wil over vier jaar zien dat schoolteams, de
bouwen, managementteams, het bestuurskantoor een paar keer per jaar
expliciet ruimte creëren om met elkaar strategisch na te denken over het
bereiken van ambities. We zullen zien dat beschikbare management-
informatie over vier jaar beter wordt gebruikt voor dit soort strategische
gesprekken. Over vier jaar zijn we in staat om de gestelde ambities uit
het strategisch beleidsplan en het schoolplan te vertalen in duidelijke
gekaderde, financiële keuzes (loon en materiële kosten). Schoolleiders
en bestuurders kunnen dit eenvoudig uitleggen en presenteren, zowel in
het kader van horizontale als verticale verantwoording.
Taakbelasting en –verdeling is in balans
Over vier jaar zien we scholen die de taakbelasting volgens het personeel
goed hebben verdeeld over het schooljaar. De taakverdeling en de
verhouding tussen lesuren en niet-lesuren is zo gekozen dat leraren de
hoge verwachtingen ten aanzien van kwaliteit ook op een gezonde
manier waar kunnen maken. Het gaat dan om goede lesvoorbereidingen
en gerichte professionalisering. De school heeft een onderbouwde keuze
gemaakt voor de hoeveelheid lesuren per jaar: het minimum aantal uren
dat de inspectie voorschrijft of meer lesuren.
Onze werkwijze met passend onderwijs is
oplossingsgericht en planmatig
Over vier jaar is passend onderwijs vooral zichtbaar in een onder-
zoekende, handelingsgerichte en opbrengstgerichte houding van iedereen
binnen de stichting. We kijken naar wat de schoolpopulatie nodig heeft,
wat elke groep nodig heeft en samen met ouders en professionals wordt
gekeken welke bijzondere begeleiding een kind mogelijk nodig heeft. Men
heeft daarbij het lef om te kiezen voor dat wat niet gangbaar is. Het is
van groot belang dat iedereen weet wie welke verantwoordelijkheid heeft,
welke stappen gezet moeten worden, welke financiële mogelijkheden er
zijn en welke experts om hulp gevraagd kunnen worden.
Iedereen heeft toegang tot een overzicht van de beschikbare expertise
binnen de stichting, elke school zet de middelen voor extra ondersteuning
doelmatig in, op bovenschools niveau is er een apart fonds dat groot
genoeg is om scholen financieel te kunnen ondersteunen in uitzonderlijke
situaties en er is wijkgericht overleg dat concreet iets oplevert voor
kinderen die recht hebben op bijzondere aandacht.
We gaan scholen ondersteunen bij het volgen van de afgesproken
ondersteuningsroute en we gaan met elkaar en met ouders innovatief
op zoek naar effectieve vormen van extra ondersteuning die
in balans zijn met het aanbod voor alle kinderen.
>>>
Kies een ander onderwerp