Openbaar Onderwijs aan de Amstel wil een aantrekkelijke werkgever zijn voor leerkrachten en ondersteunend personeel in Amsterdam en daarbuiten.
Die ambitie genereert vragen. Hoe vinden we geschikte medewerkers, hoe behouden we onze mensen en hoe begeleiden we nieuwe collega's?
Het werkgeverschap dat ons voor ogen staat geeft de komende jaren een kwalitatief antwoord op deze vragen en zorgt voor een grote werknemerstevredenheid.
Zo is men in gesprek gegaan met Jeroen Slop, voormalig CFO van Ajax. Hij onderstreepte het belang van een community gevoel. Bij Ajax is het een goed gebruik om iedere medewerker, sterspeler of administratief medewerker, hetzelfde 'ceremoniële' welkom te geven. OOadA heeft met een vergelijkbare aanpak recent een begin gemaakt. Alle nieuwe medewerkers, van leerkracht tot conciërge, worden kort na hun aanstelling uitgenodigd voor een informele kennismaking met het college van bestuur en elkaar. Daarnaast worden jaarlijks voor alle medewerkers een aantal evenementen georganiseerd die de onderlinge verbondenheid met collectieve herinneringen versterken. Zo groeien 'OOadA-tradities' zoals een PubQuiz en het kennisfestival dat collega's iedere 2 jaar in de gelegenheid stelt hun kennis, vaardigheden en ervaringen met elkaar te delen.
Bij Tony’s Chocolonely is inspiratie opgedaan voor het inwerktraject van nieuwe medewerkers. Bij Tony's heet dat ‘Typical Tony’s Time’. Deze aanpak liet zien dat het belangrijk is de verschillende stadia van een inwerktraject visueel te maken en de verantwoordelijkheid voor de te ondernemen stappen bij de medewerker zelf te leggen. Dit inzicht krijgt een vertaling in de ‘Employee Journey’ die OOadA onlangs heeft geïntroduceerd om nieuwe collega’s op een goede wijze te ontvangen en wegwijs te maken in hun eigen school en de organisatie.
Vergelijkbare inspiratie voor het binden en boeien van medewerkers werd door andere directeurenteams opgedaan bij Aldowa (metalen gevelbekleding), cafe-restaurant Amsterdam, Rocycle en Picnic.
De huidige tijd en de toekomst brengen specifieke maatschappelijke, technologische en ecologische uitdagingen en kansen met zich mee. Eigentijds onderwijs richt zich op kennis en vaardigheden die nu en morgen nodig zijn om als wereldburger het verschil te kunnen maken.
Kenmerkend voor eigentijds onderwijs zijn uitdagende onderwijsactiviteiten waarin verschillende leergebieden en life skills gecombineerd worden. De wereld ontdekken en naspelen. Ook buiten de muren van het schoolgebouw.
Openbaar Onderwijs aan de Amstel wil een aantrekkelijke werkgever zijn voor leerkrachten en ondersteunend personeel in Amsterdam en daarbuiten.
Die ambitie genereert vragen. Hoe vinden we geschikte medewerkers, hoe behouden we onze mensen en hoe begeleiden we nieuwe collega's?
Het werkgeverschap dat ons voor ogen staat geeft de komende jaren een kwalitatief antwoord op deze vragen en zorgt voor een grote werknemerstevredenheid.